söndag 1 september 2013

Ja, vi gjorde det igen - Eksjö stadsfest 2013

Inläggen om mat och husrenovering får vänta ett tag till för vi åkte visst till Eksjö stadsfest i år igen.
Vi hade ju redan varit på festival i år, gubben och jag. Ja, barnen med, för vi tog dem till barnens festival i Huskvarna Folkets park i våras, där de fick se Sean Banan.

Ändå kunde vi inte låta bli att skaffa biljetter till Eksjö stadsfest i sista stund. Precis som förra året bestämde vi oss i förväg för att göra det på barnens villkor. Men förhoppningen inför detta året var att de skulle orka hålla ut lite längre än förra. Vi bodde i husvagn på Eksjö camping i år med.


Jag ville gärna se Definitivt, The Sounds, Bullet och Mikael Wiehe, samt kolla in de lite mindre kända rock-, punk-, och metalbanden på Sensus-scenen.. Barnen ville gärna se Yohio.

Kärlekspiraterna

Festivalen invigdes med ett kort uppträdande av Kärlekspiraterna. Sedan gick de runt under hela festivalen och spred härlig stämning på gatorna. De sjöng, dansade och gjorde akrobatiska konster. Barnen älskade när de gick förbi och en gång följde vi faktiskt efter dem en bit och dansade med.

Kärlekspirater

Vi höll oss ganska mycket vid Sensus-scenen. Där spelades den musik vi gillar mest att lyssna på. Ett band som stack ut var Vacant från Mjölby. De var riktigt duktiga på att spela och lät mycket trots att de bara var tre instrument + sång. Dessutom gillade jag basistens stenhårda stil. Kolla bara!

Vacant

När Orbit Culture spelade kom det en kärlekspirat och fyllde i lite med opera i riffen mellan verserna. Ganska mäktigt faktiskt.

Orbit Culture

Ett annat band jag fastnade för som spelade på Sensus-scenen var Paint Everyday Orange. Jag kollade deras facebooksida och de beskriver sin musik som skön. Precis vad jag hade tänkt skriva om dem. Skön indie-rock spelad av vad jag tyckte verkade vara sköna personer. Också här lyckades de fylla upp ljudbilden bra med bara tre instrument + sång. Tyvärr kom vi i slutet av konserten så vi fick inte höra så mycket av dem.

Paint Everyday Orange

Fredagen var såklart en stor dag för barnen, speciellt för sonen. Yohio har varit en favorit ända sedan melodifestivalen. Vi höll oss på torget timmen före och lyckades få en plats nästan längst fram.


Jag kan nästan säga att den upplevelsen, inte av konserten i sig utan att få vara där med sonen, kunde vara värd alla pengar vi betalt för biljetterna.

Yohio

På lördagen fick jag se Mikael Wiehe. Inte för att jag lyssnat jättemycket på honom tidigare men hans musik betyder barndomsminnen och nostalgi för mig och det var en bra konsert.

Mikael Wiehe

Någonstans där somnade dottern i skrindan och sov sig sedan igenom hela kvällen fram tills sonen tröttnat och också ville åka med.



Tyvärr fick vi tänka på barnens bästa och ge oss av till campingen precis innan Bullet skulle gå på scen. Ändå känner jag mig nöjd med festivalen. Barnen var jättenöjda och jag fick se många bra band, även om jag fick stå över de jag allra helst ville se.



Missen vi gjorde i år var att bara ta med en vagn. Eftersom det var så svårt att ta sig fram förra året ville vi inte släpa på två vagnar. Men i år var det inte alls så tjockt med folk, så vi hade tjänat på att kunna låta båda barnen somna i varsin vagn. Då hade vi kanske fått se Bullet, Definitivt och kanske till och med The Sounds, som spelade sist. Nu hörde vi visserligen The Sounds ända till husvagnen på campingen men det är ju inte riktigt samma sak...

Sist vill jag bara ge en liten hälsning till dig som kom fram och sa hej i lördags kväll. Jag blev glad :)

Ha det gott allihop!

1 kommentar:

Freja sa...

Kul att gå på festival, det var evigheter sen jag gjorde det. Jag har blivit för bekväm tror jag...