lördag 2 februari 2013

Rösti

Så enkelt och så fantastiskt gott!

På väg hem från jobbet här om dagen blev jag akut sugen på rösti. Det är så jag fungerar. Jag blir sugen på något och så hoppas jag att det finns tid och ingredienser så jag kan tillaga det. Denna gången hade jag tur för det fanns potatis från i somras kvar i källaren. Jag vet egentligen inte vad det ska vara för potatis till det här men jag gillar det bäst när den är gjort på fast potatis, till exempel Asterix.


Rösti
Skala potatisen och låt den rinna av i durkslag så den är så torr som möjligt. Riv den mellangrovt exempelvis i matberedare. Stek klickar av potatisrivet som du plattar ut med stekspaden, i smör och rapsolja på medelvärme i stekpanna. Salta med örtsalt och vänd när den fått fin färg på ena sidan. Låt den bli gyllenbrun även på andra sidan. Servera direkt eller håll varma i ugnen. Detta passar som tillbehör till nästan vad som helst eller äts som de är med lingonsylt.


Jag gör alltid små rösti, så de blir ungefär som rårakor fast utan lök.

Nu hoppas jag att ni alla har en trevlig helg! Min vecka har varit en aning hektisk och jag ser fram emot en något lugnare helg. Vi får se hur det blir med det. På dagens schema står rep med bandet. Sedan får det bli en improviserad lördagskväll. Kanske skulle jag göra slag i saken och titta på julklapps-DVD:n med Thåström...?

5 kommentarer:

Madelein - Mother of six sa...

Åh rösti som är så gott!!

Freja sa...

Åhh, den DVDn ska jag nog önska mig i födelsedagspresent. Jag avgudade Ebba Grön i min ungdom och har varit på ett antal konserter alldeles vid Thåströms fötter men har tappat bort honom sen. Varje gång jag hör en låt med honom på radio hör jag direkt att det är han, även om jag aldrig hört låten förr, och varje gång tänker jag att jag måste börja lyssna på honom igen... Och rösti är smaskens!

Emilia sa...

Gott!

Maria i Falkenberg sa...

Det ser jättegott ut! All potatis utom vanlig kokt potatis är så gott!

Anna sa...

Halvåtta hos mig:
Rösti och kalvfilé..men en mjuk fyllig vinsås och en glas Bourgogne..jepp så blir det..:D