måndag 3 december 2012

Lussekatter hela dagen

Som en del av er säkert vet så bor det en kaminkvinna i mig. Allt som oftast vaknar hon till liv och då är det bara att hänga på. Kaminkvinnan gillar särskilt bakverk som får ta tid på sig och bli sådär riktigt goda. Därför kunde hon inte låta bli när hon hittade ett recept på långjästa lussebullar hos Pickipicki. Så här blev det när jag gjorde dem på mitt sätt med det jag hade hemma:


Långjästa lussebullar 
(ca 20 st)

Poolish:
100 g vatten, kallt
100 g vetemjöl
1 g jäst
1-2 tsk vetesurdeg

Lös jästen och surdegen i vatten och blanda med mjöl. Jäs 3 timmar i rumstemperatur.

Deg:
200 g poolish
600-700 g vetemjöl
2 dl rumstempererad mjölk
200 g socker
2 ägg
5 g flingsalt
1 g saffran
0,5 dl mörk rom (går bra med annan sprit med)
250 g smör och rapsolja

Låt saffran dra minst 30 min i 0,5 dl sprit. Rör samman poolish med mjöl, mjölk, socker salt och ett utav äggen. Låt degen vila 30 min. Knåda sedan degen 7 min i maskin. Tillsätt smör och saffran (inklusive spriten) och kör en kort stund så det hinner blandas. Baka ut till 20 st lussebullar och låt jäsa svalt 6-7 timmar. Grädda i 250 grader i 8-10 min. Pensla med uppvispat ägg direkt när bullarna kommer ut ur ugnen.

Det här kan ha varit de godaste lussekatter jag smakat. De var liksom krispiga på ytan och alldeles mjuka och saftiga inuti. Romsmaken gick igenom lite grand men bara precis lagom. Dottern älskade degen, så jag fick hindra henne från att äta för mycket. De färdiga lussekatterna tyckte hon var "jätte-mums-godiga".


De som inte åts upp direkt hamnade i påsar i frysen. Det finns många sätt att baka lussekatter på men de absolut bästa lussekattsbaken är de jag gjort tillsammans med barnen.


I kväll har vi haft luciafest i skolan. Två (av fyra) klasser med ettor som jag undervisar i musik har framfört sitt luciatåg. Jag tycker personligen att luciatåg är något av det tråkigaste man kan syssla med i musikväg. Men så ser jag allvaret i barnens ögon, deras glädje över att de kommer ihåg texterna och hur det ska gå i ledet och hur stolta de är efteråt när de får beröm av mig och av föräldrarna som tittat och lyssnat. Då inser jag att det faktiskt finns ett värde i att traggla de där tråkiga sångerna.

Sedan är det personalfest för mig i morgon, för gubben på fredag och barnen har sina fester i nästa vecka. Jag undrar om det inte är gympaavslutning den här veckan med... Ändå känner jag ett slags lugn inför den här julen. Julaftonsplanerna är spikade, julklapparna kommer att beställas via internet i år och resten brukar ordna sig.

Ha det gott och var rädda om er!

4 kommentarer:

tina sa...

Hurra!

Emilia sa...

De ser väldigt jätte-mums-godiga ut - blir väl över till julafton va?...

Luciatåg behöver inte vara tråkigaste sysslan i musikväg, det går att göra dem jätteroliga - problemet är bara alla elever (som i vanliga musikundervisningen kräver Sean Banan, Gangdam Style och nytt nytt nytt)plötsligt blir väldigt gammeldags supertraditionella och bara vill pipa fram den tråkigaste varianten av Staffansvisan...

Maria i Falkenberg sa...

Vi övar för fullt inför lucia med många "nya" låtar.

Här tror jag att det är samma recept som jag hade.


http://www.hälsa.se/mat-dryck/recept/m%c3%a4llegr%c3%b6t/

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag skulle behöva några lussekatter nu!!