söndag 3 juni 2012

Myntajakt

I dag gav jag mig ut på jakt efter mynta i trädgården. I krukan, dit jag förpassade myntan förra sommaren har bara en stackars liten myntakvist tittat fram. Annat var det i jordgubbslandet. Där hade decimeterhöga kvistar växt upp lite här och var. Jag hade alltså inte lyckats utrota den helt.

Fast jakten idag handlade inte om ogräsrensning, utan om de godaste muffins man kan tänka sig att äta en söndagseftermiddag så här när våren börjar övergå i försommar.


Receptet hittar du här: Rabarbermuffins med mynta och mandel men det kommer ifrån boken Sju årstider i Majas kök, av Maja Söderberg.


Den här gången räckte smeten till 20 st små muffinsformar. Precis som förra året använde jag rapsolja i stället för smör och så hoppade jag över att skålla och skala mandeln.

Jag säger bara en sak: MUMS!

4 kommentarer:

tina sa...

Bästa, bästa muffinsen!

Anna tassar in.. sa...

Mmmm precis..jag råkade plantera en liten mynta en gång..himmel o plättar vad jag jagat den..ska se..typ trettio år..hi hi..och fortfarande kommer den lilla illbattingen upp där jag inte alls vill ha den..

Cupcakes däremot det vill jag gärna ha..:)men dom tycks inte titta upp lika frekvent..

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Dem ser riktigt goda ut! :)

Sv: Tack för uppmuntran! :)

Remsan sa...

Oj vad de låter goda! Jag såg hon den danska tjejen i Det söta livet göra myntaparfait och serverade tillsammans med jordgubbar och jorgubbssås. Så det måste jag testa i sommar. Min mynta håller också på att ta över jordgubbslandet, så mina kollegor har fått skott.