söndag 24 juni 2012

Matjessill med rabarber

Denna röra som egentligen heter Affes sill hittade jag i Mårtenssons kök. Den där Affe verkar ha väldigt bra smak för det här var något utöver det vanliga. Visserligen ändrade jag lite i receptet men jag kan tänka mig att originalet är minst lika gott. Perfekt var den här i alla fall på buffébordet tillsammans med färskpotatis, ägg och annat gott på midsommarafton.

Den enda stora förändringen jag gjorde var att byta ut äpple mot rabarber. Av den enkla anledningen att äpple inte är i säsong i Sverige just nu. Däremot finns det ett överflöd av rabarber. I alla fall i mina trakter. Jag har inte glömt bort miljötänket, även om jag fuskar lite ibland.

Jag tog mig friheten att kalla den här varianten för Ansibeckis sill.


Ansibeckis sill
(ca 10-12 bufféportioner)
250 g strimlad matjessill
2 msk grov-stark senap
3-4 dl crème fraiche
1 rödlök, finhackad
1-2 dl hackad persilja
1 msk vitvinsvinäger
2-3 dl rabarber, i små bitar
½ dl vatten
½ dl strösocker

Koka upp vatten och socker, tillsätt rabarberbitarna och låt koka någon minut. Passa så de inte kokar för länge. De får inte bli så mjuka så de faller sönder. Häll av sockerlagen, skölj bitarna i kallt vatten och låt svalna.
Blanda ihop de övriga ingredienserna och tillsätt de avsvalnade rabarberbitarna. Ställ röran kallt några timmar, helst under natten, innan den serveras.

Det kändes lite konstigt att lägga rabarber på sillen. Men när jag tänker efter så lägger jag gärna rabarber på den här röran eftersom den är så god...


I morgon är det dags att jobba lite igen. Vi har planerat ett sommarlovstema för barnen på fritids. Förra året var det indiantema men i år blir det något annat. Än så länge är det hemligt men jag får väl avge en liten rapport om det i slutet av veckan. Sedan är det bara att räkna dagarna till semestern. Det är fortfarande lite oklart exakt när min semester börjar men ett är säkert och det är att dagarna som är kvar att arbeta går att räkna på fingrarna.

3 kommentarer:

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Det låter hur gott som helst.
Det passar så bra att äta mycket sill på sommaren nu när färsk potatisen börjar att komma.
Mums!
Kram Anette

Freja sa...

Sill är inte min grej, men jag gillar att det är rabarber i den. Rabarber funkar tydligen med allt! Tur, för jag har massor... Kul med tema, ser fram emot att höra mer!

Remsan sa...

Låter mycket gott. Serveras den på knäcke eller som de andra sillarna?