måndag 25 juni 2012

Midsommartårta 2012

Även i år tog jag på mig uppgiften att baka tårtor till midsommar. Det här året visste jag i förväg att det skulle vara glutenfritt så båda tårtorna fick bli utan gluten. En tårta blev väldigt bra och en blev helt okej men behöver lite justeringar i receptet innan jag delar med mig av den här.

Tårtan som inte blev riktigt bra var en variant av den här chokladmoussetårtan. Efter den blev det fyra äggvitor över, så det kändes som ett bra val att göra en marängtårta på dem. Receptet till den hittade jag på Allt om mat.se. I stället för den föreslagna hemgjorda citronkrämen (som annars görs på äggulorna) använde jag Kesella Citrus. Resultatet blev en härligt seg, både söt och syrlig långpannetårta.


Marängtårta med citrus och jordgubbar
4 äggvitor
2 dl strösocker
3 dl puffat ris (Vårgårdaris)
1 tsk smör (att smörja bakplåtspappret med)

Garnering
2 burkar Kesella Citrus
3-4 dl vispad grädde
ca 1 liter jordgubbar
Tusensköna, blommorna
Citronmeliss eller mynta, bladen

Sätt ugnen på 125°. Vispa äggvitorna till ett halvhårt skum. Tillsätt sockret och fortsätt vispa till ett fast skum. Blanda i riset. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i en långpanna (30x40 cm).
Grädda mitt i ugnen ca 1 timme och 20 min. Om man vill kan man vända upp marängen när den svalnat och dra bort pappret. Det gjorde inte jag. Jag delade inte heller den, utan bredde både kesella citrus och vispgrädde ovanpå. Toppa med jordgubbar, blommor från tusensköna och blad från citronmeliss eller mynta.

Tänk på att garnera tårtan ganska nära inpå serveringen. Efter ett tag blöts marängen upp av kesellan och grädden och tårtan blir inte alls lika seg och krispig som den ska vara.

Jag skulle faktiskt inte rekommendera att spara tårtan till dagen efter. Vi åt av den på midsommardagen och smaken var visserligen fortfarande god men konsistensen var inte alls densamma. Som väl är så smakar den så bra att det finns goda chanser att allt går åt vid ett tillfälle.

Någon som tröttnat på jordgubbar än? Inte jag. Snart mognar de i vårt eget trädgårdsland och då blir det gratis jordgubbar varje dag!

5 kommentarer:

Freja sa...

Låter smaskigt! Jag gillar tårtor som har lite syrlighet i sig, men annars är jag dålig på gräddtårtor. Och jordgubbarna har inte alls mognat här än, jag håller mig till rabarber än så länge ;-)

Maria i Falkenberg sa...

Minst en liter jordgubbar om dagen!
Tack för de jättefina korten på midsommarbarn!

Yohanna i Las Palmas sa...

Tårtor tårtor tårtor ;)
Jag gjorde också tårta i helgen. Men det blev FÖR mycket av det goda och den fick liksom inte så stort intresse från oss som den var värd ;)

Hälsningar
Yohanna
som skickar med en länk:
http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/june/real-life-midsommar.html

Emilia sa...

Mm, så gott med jordgubbstårta, spännande med kesella citrus, det har jag inte smakat!

Helenas Hem sa...

Mmm maräng och jordgubbar, så gott!!!
Nä jordgubbar kan man väl aldrig tröttna på? :)
Ha det så bra! Kram