tisdag 5 juni 2012

Gissa vad jag har i kylen

En stor skål med syrenblommor, citron och...


...socker!


Men oj, vad gott det blir när man häller kokande vatten över och låter hela härligheten stå och dra i kylen några dagar. Nästan som flädersaft smakar det och får en vacker ljuslila färg.

Recept finns här: Syrensaft

I år var jag ute i god tid och plockade 50 blomklasar. Jag ser från köksfönstret att syrenen fortfarande blommar, så kanske blir det en sats till. Några flaskor sparar jag i kylen, några ger jag bort och resten fyller jag inte riktigt ända upp, så de kan förvaras i frysen för att avnjutas under resten av året.

3 kommentarer:

teresia sa...

WOW jag vill HAAAA!!!!

madelein - mamma till sex sa...

Tack, ja vissst behöver man ställa sig den där frågan lite ibland. Vad gör man egentligen själv. Det ser så häftigt ut med syrénsaft.

Anonym sa...

Blir nog att jag får ta o plocka av lite syrener här ute nån dag och testa ;)
Synd bara att jag just nu försöker o hålla mig ifrån sockerhaltiga drycker mm.... Men kan kanske smaka ett ½ glas ;)
Kram och tack för senast!!