fredag 23 december 2011

En väldoftande julhälsning

Doften av dessa muffins har spridit sig på mitt jobb de senaste dagarna och den sista dagen jag jobbade före jul var jag tvungen att fråga efter receptet. Det var ettorna som bakade kryddmuffins till sitt julfika. Jag som har samverkan med en tvåa fick nöja mig med köpepepparkakor och skumtomtar till julfikat med klassen...

Men nu sprider den ljuvliga doften sig här hemma hos mig i stället. Receptet kommer från en tidning ser det ut som på det kopierade pappret jag fick. Vilken kan jag dessvärre inte avgöra. Jag bytte smöret mot olja, mjölken mot fil och så lade jag till en glasyr med färskost toppad med frysta lingon.


Kryddmuffins med lingon
(24 st)
3 ägg
3 dl strösocker
75 g olja med neutral smak
1 1/2 dl filmjölk
4 1/2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 1/2 tsk mald kardemumma
1 1/2 tsk kanel
1 dl lingonsylt

Vispa ägg och socker till en pösig smet. Blanda mjöl, bakpulver och kryddor. Rör ner mjölblandningen omväxlande med filen och oljan i smeten. Blanda ner lingonsylten. Fyll formarna till drygt hälften med smeten.
Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader ca 15 min.

Färskostglasyr
(räcker till hälften av muffinsen)
200 g färskost
50 g smör
1 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret och låt det svalna. Vispa sedan ihop alla ingredienser och bred eller spritsa på muffinsen när de svalnat. Toppa med frysta lingon.

Nu vill jag passa på att önska alla läsare en riktigt god jul!

Glöm inte bort att bry dig om de personer du värdesätter högt i livet och tänk gärna också på de som inte har det lika bra ställt. Jag har tänkt mycket på det de senaste dagarna (och skrivit om det här). Jag är så otroligt tacksam över att jag har det så bra. Det som är en självklarhet för mig kan vara någon annans högsta önskan. Människor långt borta kan bli hjälpta av våra pengar men människor i vår närhet kan vi hjälpa mer konkret. Tänk vad ett telefonsamtal kan göra, ett julkort, ett besök, ett nybakat bröd eller kanske en inbjudan. Fundera på om du har någon i närheten som du skulle kunna glädja med något litet extra i jul!


2 kommentarer:

Remsan sa...

Jag tänker också väldigt mycket på hur bra jag har det. Och funderar mycket över hur andra (ffa barnen) har det i de familjer som har det sämre ställt. I ett av programmen "Den hemlige miljonären" var det en mamma med som inte hade råd att hämta ut pencillin till sitt barn som var sjuk. Bara en sådan sak att kunna ge sina barn det de behöver. Tänk om fler kunde hjälpas åt att förbättra för de som har det sämre ställt.

Hoppas du får en riktigt god jul! Kram.

Emilia sa...

Ser gott ut - hoppas ni har det mysigt! Julkram