måndag 30 maj 2011

Amerikanska pannkakor med granskottssirap

Nu har jag äntligen provat min granskottssirap till en maträtt. Jag läste hos pickipicki att granskottssirap passar bra till amerikanska pannkakor. Så jag letade upp hennes recept (som från början kommer från pannkakor.se) och gjorde en omgång. Inte helt oväntat hade hon rätt. Det var jättegott. Nu blev min sirap ganska tunn så den rann ut lite grand men smaken var det inget fel på.


Amerikanska pannkakor
knappt 5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
1 tsk salt
3 msk socker
drygt 2 dl mjölk
3 ägg
50 g smör

Blanda mjölk, ägg och smält (och avsvalnat) smör i en bunke. Blanda de torra ingredienserna för sig och vispa därefter ner mjölblandningen i mjölk-ägg-och-smör-blandningen. Stek små pannkakor på medelvärme, ung en 0,5 dl smet per pannkaka. Färdigstekta pannkakor kan hållas varma i ugnen (max 75 grader).

Jag såg förresten att pickipicki hade gjort granskottsirap efter ett annat recept så jag tänkte använda mina sista skott till att prova det. Mer om det en annan dag.

Ha en riktigt fin kväll nu!

1 kommentar:

Nanna sa...

Mums. Din blogg är verkligen läskande hehe.

Sv: ja, träning funkar egentligen utmärkt som tröst, hade en period då jag alltid tog till det. Sen gick det över i tröstätande istället, men nu ska jag ju försöka låta bli sånt ;) Så träningen ska jag försöka komma ihåg att ta till nästa gång det behövs :) Tack för påminnelsen!