torsdag 9 maj 2013

Muffins för sjuklingar

När jag var hemma och inte hade någon röst för ett tag sedan kände jag sötsuget på ett sätt som jag inte gjort på länge. Det var som att hela min kropp skrek efter socker, samtidigt som jag ville ha något som skulle göra mig frisk och ge mig rösten tillbaks.

Det fick bli en kompromiss eller kanske snarare en vinnande kombination. Jag bakade chokladmuffins med mycket kakao och mörk choklad (= nyttigt), vit choklad (=sött och kanske liiite nyttigt?) och frysta bär från Garants supermix - gojibär, blåbär, hallon, björnbär och havtorn (= nyttigt).


Nu när det varit en del prat om smitta i frysta bär och att man ska koka dem innan användning, kändes det lika bra att slänga i dem i muffinssmeten så alla eventuella baciller dör i ugnen.

Någon vecka senare när jag var hemma med sjuk son gjorde jag slut på alla frysta björnbär efter samma koncept men då gjorde jag också en frosting med björnbärssylt i. Alldeles fantastiskt gott blev det då. Att dessa sedan kunde avnjutas i solen med rösten tillbaks och i sällskap av en av mina bästa vänner gjorde inte saken sämre.


Muffins med choklad och bär
(15 st stora muffins)
125 g smör eller matolja med neutral smak
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 ägg
4 1/2 dl vetemjöl
4-6 msk kakao
2 tsk bakpulver
1 1/2 dl grädde, mjölk, fil, eller vatten
en nypa salt
ca 150-200 g choklad av valfria sorter
ca 150-200 g frysta bär av valfria sorter

Rör matfett och socker pösigt. Tillsätt äggen ett i taget, under omrörning. Blanda mjöl, bakpulver, kakao, vaniljsocker och salt och rör ner det i smeten omväxlande med vätskan. Hacka chokladen grovt och häll bitarna i smeten. Tillsätt sist de frysta bären och rör försiktigt.. Häll smeten i stora muffinsformar. Grädda i 225oC ugnsvärme i ca 15-20 minuter. Låt svalna lite om du inte är akut sötsugen. De är goda direkt från ugnen också, när chokladen fortfarande är nästan rinnande. Men ska det på frosting behöver de såklart svalna först.



Björnbärsfrosting
140 g smör
200- 250 g naturell färskost
1-2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1/2-1 dl björnbärssylt

Ta fram smör och ost i god tid. Koka ihop sylten och låt svalna. Vispa ihop rumsvarmt (eller smält och avsvalnat) smör och färskost med florsocker och vaniljsocker. Rör till sist i sylten. Ställ i kylen att svalna lite innan den spritsas på muffinsen.

Sylt
100 g björnbär
100 g syltsocker
ev. en liten skvätt vatten

Koka upp och låt koka i några minuter. Vill du testa kan du lägga en sträng med sylt på en tallrik och ställa in i kylen. Efter en liten stund kan du känna om sylten är i rätt konsistens. Låt sedan en deciliter svalna på en tallrik i kylen.


Barnen älskade muffinsen, bara de slapp äta av frostingen. De åt med sked och skrapade upp så mycket de bara kunde från muffinsformen. Gjorde de här muffinsen inte oss friskare så gjorde de oss i alla fall på betydligt bättre humör.


4 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Muffins är nog bland det bästa som finns! :)

madelein - sexbarnsmamma sa...

Vad fina de blev :-)

Eleonore sa...

Mums, de ser ju fantastiskt goda ut :D

Ja det känns jättetråkigt att det är så få som är med i utmaningen och känns därför så onödigt att lägga ner tiden på det. Jag är verkligen tacksam för alla dina bidrag, har varit så kul att ta del av :) Ifall jag tar upp utmaningen igen ska jag absolut säga till :D

Emilia sa...

Läckra!