torsdag 13 juni 2013

Avslutningstårta

Just det. Mitt i all stress med mitt födelsedagsfirande, skolavslutningssånger som ska övas in i tre klasser, försök att kurera en elak förkylning och spelningar med mitt eget band skulle min son ha sitt livs alldeles första skolavslutning. Jag hade blivit ombedd att baka en tårta och det kändes inte alls som att det momentet fick plats i mitt schema.

Ja, under de här dagarna som jag inte postat något på bloggen har jag minst sagt haft fullt upp. Mer om det framöver. Nu tillbaks till avslutningstårtan. Jag tycker själv att jag kom på en väldigt smart lösning. Till mitt födelsedagsfika hade jag tänkt göra rabarbercheesecake men jag orkade inte det utan gjorde i stället världens kanske godaste rabarberkräm. Till den serverades vaniljyoghurt (gjord på turkyoghurt) i brist på kesella vanilj. Nu blev det lite över av varje och jag sparade det i skålar i kylen.


Så när det var dags att göra tårta köpte jag bara två förpackningar tårtbottnar och fyllde två lager med rabarberkräm och två lager med vaniljyoghurt och frysta hallon. Till det översta lagret blandade jag ihop florsocker i en skål, hällde i några droppar pressad citron, någon droppe rapsolja, några droppar röd karamellfärg och pyttelite vatten, så det precis gick att vispa ihop till en sockerglasyr. Den hälldes och breddes över tårtan och direkt därefter strödde jag på silverkulor.

Detta fotot är taget med min Iphone som jag fick när jag fyllde år.

Det lagret som blev över delade jag i fjärdedelar och gjorde en liten tårta av dagen efter. Det är den jag tagit fotona på och då var hallonen slut så det fick bli hallonsylt till yoghurtlagret. Tårtan blev inte så där jättesnygg egentligen men det gick fantastiskt snabbt att göra den och båda barnen var alldeles förundrade över hur jag kunde göra en så god tårta. Ingen av dem gillar grädde och alla de andra tårtorna på avslutningen innehöll grädde eller något annat kladdigt som de inte heller gillade.

Jag är faktiskt riktigt stolt över mig själv att jag gick till den där avslutningen med en tårta som inte var särskilt snygg och inte ens hade en hembakad botten. Så för mig och barnen var detta en win-win-situation. Vad de andra tyckte vet jag inte men tårtan tog i alla fall slut och det får jag väl tolka som något positivt.

Skulle du vilja prova på den här tårtan utan att göra kräm går det bra att använda rabarbermarmelad eller vilken annan sylt som helst. Sedan kan man ju köpa en burk kesella vanilj eller någon annan av de söta kesella-sorterna om man inte vill vispa ihop sin egen yoghurt.

I morgon ska jag på min egen skolavslutning. Precis som förra året har jag skrivit sångerna till de klasserna där jag ansvarar för uppträdandet. Några elever ska spela instrument och några ska dansa. Jag är faktiskt lite nervös. Inte för elevernas skull, utan för att jag ska göra något som förstör, t.ex. sjunga fel text så de blir förvirrade eller att jag spelar fel. Men det går säkert bra.

Sedan ska vi spela med bandet i en tävling i Nässjö på lördag förmiddag. Det är coverfestivalen som har en musiktävling för band som skriver eget material. Vi kommer att spela någon gång mellan 11 och 12.30. Skulle du råka ha vägarna förbi Nässjö vid den tiden är du varmt välkommen att lyssna på oss. Detta är jag ännu mer nervös för än för skolavslutningen. Men det går säkert bra det med.

Trevligt helg på er alla!


1 kommentar:

Emilia sa...

Förstår att tårtan gick hem, det var ju världens godaste rabarberkräm! Lycka till med avslutningen och tävlingen nu!