onsdag 20 november 2013

Höstbuffé 2013

I lördags hade vi vår höstbuffé-matlagningskväll och i år blev det en tradition. I alla fall om man ska gå på regeln att en företeelse blir tradition först efter tre upprepningar. Det här året körde jag på säkra kort och tog det smidiga före det osmidiga när jag planerade maten. Det fick bli "köpebröd"och favoriter i repris i stället för hembakat och nya rätter. Tiden räckte inte till och den här gången vann mitt förnuft över min inre matnörd.

För den nyfikne blev menyn vi lagade tillsammans så här:
(Klicka på texten för att komma till receptet)

Förrätter/ aptitretare:



Huvudrätter:





Efterrätt:


Jag är väldigt nöjd med kvällen och barnen var om möjligt ännu nöjdare. Trots att det inte var så många andra barn med och trots att jag nästan inte ägnade mig alls åt barnen, utan mest åt matlagningen och att umgås med gästerna. Kanske är det så att barnen känner av när det är fest, när de vuxna slappnar av och har roligt, när de får gå och ta läsk i kylen som om den aldrig skulle ta slut och när godis och chipspåsar på något mystiskt sätt hittar olika vägar från köket och till ställena där barnen håller till... Gästerna verkade också nöjda och jag tror att de kommer hjälpa oss att hålla traditionen vid liv även kommande år.

Ha det gott!

2 kommentarer:

Freja sa...

Så smaskigt det låter!

Vår sekelskiftes-dröm sa...

Hej!
Mina barn tyckte alltid om när det var fest hemma. Jag tror de också myser, de får godis och läsk och de får sköta sig lite själva.
Kram Anette